Thursday 9 February 2012

Pick a book please.

Assalamualaikum.

Buku. Apa yang terlintas difikiran? Buku lali? Sebuku sabun? Ibuku? Buku bertemu ruas?
Hah, bukan. Hari ni aku nak cerita pasal bahan membaca yang selalu kita panggil buku. Sekarang kan sibuk pelajar IPT nak tebus baucer buku. Aku pun nak menyibuk lah sekali dua kali tiga kali empat kali lagi berhari-hari jugak lah aku terhegeh-hegeh kat kedai buku tu. Bukan apa weh, RM 200 tu banyak okey. Aku pening nak habiskan RM200 tu. Aku memang susah nak buat decision untuk beli sesuatu ni. Cerewet yang amat macam nak pilih suami! .

Memang aku harap hari ni buku-buku kat MPH tu berjaya mengorat aku sampai masuk jerat. Kalau tidak, buat habis minyak kereta je bukan aku naik kuda pun.

Maka bertekadlah aku yang cerewet ni menuju ke kedai buku MPH Alamanda hari ni. Yes. Hari ni MPH tidak ramai manusia. Sabtu lepas aku pergi sini punyalah berjoget lambak orang nak beli buku. Rimas. Nasib baik kali ni aman dan tenang.

Masuk-masuk je terus mata aku berkenan dengan satu buku nih. Penulis dia Fatimah Syarha. Aku memang adore kat beliau ni. Selalu nasihat bab cintan cintun remaja nih. Dah la comel, bertudung labuh, pandai berceramah, dan penulisan beliau kat blog dan novel pun best!




Sebarkan cinta-Mu. Aku tertarik dengan novel tauhid ni lepas baca sinopsis kat kulit belakang novel ni.

"Senyum manusia itu, hanya Tuhan yang tahu ertinya. Senyuman itu memang menzahirkan ceria, namun untuk kebanyakan waktu, senyum itu adalah bagi menyembunyikan rahsia hati. Inilah novel yang cuba mengurai makna senyuman seorang manusia yang bergelar anak,ibu,bapa,isteri,dan yang bergelar suami. Indahnya, ia dihuraikan dengan Islam, dan hasilnya semuanya kembali kepada Tuhan "

Aku harap aku lebih menghayati nilai-nilai islam dan bermotivasi dalam menempuhi duri-durian kehidupan. Ha tengok lah buah durian. Nak makan durian yang sedap tu kena lah hadap duri-duri tu. Sejak cuti semester ni aku berminat pula makan durian. eh eh eh




Riba riba riba... ha dulu aku tak pandang pun weh buku-buku pasal riba ni. Sekarang semenjak dah masuk course perbankan islam ni , barulah terbeliak bijik mata aku ni curious nak tahu pasal riba. Syurga lebih hampir tanpa Riba. Tajuk dah best. Paling aku terpikat ni bila buku tu ngorat aku guna ayat "Mengungkai isu sensasi dan kontroversi mengenai dosa besar riba". haha. terus aku setuju nak berkenalan dengan si dia ni. Welcome home bebeh.




Biografi Agung Rasulullah Sallallahu Alayhi Wassallam. Kulit tebal ni. Memang beli sempena dengan Maulidur Rasul. Supaya dapat berkenalan dan menghayati Rasul kita. Tak kenal maka tak cinta. Ini permulaan aku untuk terus menambah cinta pada mu ya Rasulullah.




Ini pula senaskhah Al-Quran aku hadiahkan khas untuk Ayah. Kali ni Al-Quran ini lebih besar daripada yang biasa punya. Supaya lebih jelas untuk dibaca tanpa memakai cermin mata.


Alhamdulillah. Aku seboleh yang mungkin menghabiskan baucer buku untuk yang bermanfaat lagi membuahkan hasil. Korang pulak rasa jenoh ke memikio nak beli apa guna baucer tu? hehe kalau tak, bagus lah. Kalau iye, silalah memikio ye.