Friday 17 August 2012

Grand Marriage IIUM


GRAND MARRIAGE IIUM: To Complete Half of Your Deen


Wah tengok tajuk atas ni. So cool kan? Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM) menganjurkan majlis besar-besaran perkahwinan untuk pelajar tahun akhir di universiti tersebut. Pelajar bukan tahun akhir tak layak ye..

Aku rasa salute gila lah kat mereka yang menganjurkan event ni. Dengan RM3,000, what? Yepp, RM3k sahaja kita dah boleh buat majlis kahwin. Sungguh jimat dan murah! Siap pakej akad nikah ceremony, decoration, walimah,TV coverage, eh wedding invitation card pun mereka sediakan dan juga wedding souvenirs wah ini sungguh jimat dan tidak membebankan. 

Orang sekarangkan nak kahwin mesti ada RM30,000++++ baru boleh. Ala tak setuju la over mahal-mahal sangat ni. Kitew bukan orang kaya tau awok :'( Nak simple-simple tapi semua orang happy kan best. Contoh macam UIA buat ni. Memang brilliant.

“Barang siapa di antara remaja berkahwin dalam usia muda ,maka menangislah syaitan . Dan ia (syaitan) mengeluh, “Aduh celaka aku, agamanya telah dipelihara dari godaanku .” HR. Ibnu ‘Addi.



See? Syaitonirrojim memang syaiton tau. Dah la malam raya nanti dah bebas dari dibelenggu. Bleghh, annoying betul ah~~  But hey, I'm ready to fight against you lah syaiton. Yes, I am.

Berikut adalah iklan mengenai Grand Marriage IIUM



Ha lagu background tu sedap kan. Rasa macam touching dan mahu menangis tak tahu la kenapa. Punya semangat pergi cari lagu apa tu kat youtube. Rupanya lagu Qasidah Burdah Shareef. Apa lagi, terus download la buat koleksi MP3 ngehehe





Bila cakap pasal kahwin mesti hati rasa suka dan indah kan. Sebab? Sebab kita selalu lihat gambar orang kahwin semuanya menggambarkan keindahan semata-mata. Padahal, ada tanggungjawab berat disebalik semua tu. Persediaan fizikal, mental dan emosi harus diambil kira.

Walaupun aku UiTM, tapi biasalah, saja je busybody nak like fan page event Grand Marriage IIUM ni sebab nak ambil tahu dari masa ke semasa mengenai event mereka tu. Pastu fan page tersebut ada post pasal 'Checklist Sebelum Aku Terima Nikahnya'

Hehehe.. aku tersenyum sendirian. Video ni memang buat aku tersenyum. So sweet. Aku paling suka part budak perempuan tu goreng cengkodok sampai hangus haha berangan ke apa ntah? hehe

Video ni budak Universiti Jordan yang buat. Mereka ajak kita buat senarai semak sebelum kita nak kahwin sangat hehe aku ke? Eh kita semua la babe yang belum kahwin ler.




Senarai yang harus disemak ialah:

1. Solat
2. Cintailah Ilmu
3. Manfaat kepada Orang Lain
4. Akhlak
5. Relationship dengan Allah- maka relationship dengan manusia InsyaAllah terjaga :')


Part yang paling best

"Marriage is not all about Love, It's about making Ummah"


So yeahh, let's be prepared. Aku pun dah ada checklist dah ni. 

Checklist persediaan diri sebelum kahwin. CHECKED.
Checklist persediaan sebelum meninggal dunia. CHECKED but not well prepared. Arghh sumpah takot!!!