Thursday 16 August 2012

Petir dan Guruh: Oh Takutnya

Kejadian Alam Sekitar yang paling aku takut ialah PETIR. Ye aku tahu bila petir dan bunyi guruh tu sebenarnya sedang bertasbih memuji-Nya. Begitu juga dengan aku, bertasbih, bertahmid dan beristigfar ketika kejadian petir sebab terlalu TAKUT :'(

 Shah Alam ni lombong bijih timah kot sebab jadi pusat sambaran petir je heh. Ingat lagi masa malam kat rumah sewa. Tempat tidur aku mesti betul-betul tepi tingkap.  Malam tu hujan lebat dan kilat berserta guruh sangat kuat lagi bertalu-talu. Aku rasa tergugat duduk tepi tingkap ni.  Izzaty dan Fatimah lena sungguh dalam tidur dan aku fikir apakah mereka ni terlalu pekak sampai tak dengar bunyi petir super kuat? Pheww.

  Si penakut petir ni pun sangat panik jika berseorangan menikmati bunyi guruh lalu mengejutkan si pentidur tegar yang pekak HAHA. Mula-mula aku kejut Fatimah tapi dia membatu je. Kejut si Izzaty nasib baik dia bangun. Arghh lega aku ada jugak orang sudi teman aku pada malam petir yang kuat tu. Kalau tidak pasti si penakut ni menyorok di penjuru bilik kayak anak kecil ketakutan hehe

Malam ni aku meluangkan masa melihat kejadian petir di youtube puas-puas. Laa nak tengok secara live kan aku ni penakut pergi menyorok kat penjuru. Dah la si penakut ni menggangu tidur lena kawan-kawannya. Apakah mereka serik nak tidur dengan aku?  HAHA tak nak belanja korang Kenny Rogers ar camtuh!

Memang Allah jadikan kilat dan guruh untuk memberi rasa takut kepada manusia supaya manusia berharap kepada Allah dan sentiasa bertasbih kepadaNya. 

Subahanallah! 




So aku nak share antara video yang berjaya merakamkan kejadian kilat. Err TAKUT. Tengok video ni pun aku dah peluk bantal. Volume pun aku letak the lowest supaya tak terperanjat bunyi guruh.











Ok, yang orang tua ni lagi sadis sebab kena panah petir semasa melintas jalan. Ngeri.



Fuhh, dah dapat tengok kilat puas-puas tanpa perlu menyorok di penjuru. Puas hati aku.

Kalau petir kat luar rumah tu si penakut ni nak duduk dalam rumah je kunci pintu ketat-ketat, tutup semua suis takut short, tutup langsir dan tak nak duduk tepi tingkap. Duduk diam-diam berzikir sahaja ye si penakut. Yang penting jangan kacau orang lain terutama yang sedang tidur lena ahak ahak. HAHA I can hear my besties screaming "yes" at the background. Cehh.