Sunday 25 March 2012

Tongkang Pechah

Pernah dengar perkataan Tongkang Pechah? Dulu masa zaman kanak-kanak aku selalu tertanya-tanya apa itu tongkang. Mengapa selalu orang menggambarkan sesuatu dengan perkataan tongkang tu?

Bila dah besar gabak ni la aku baru tahu tongkang tu sebenarnya sebuah kapal. Manakala Tongkang Pechah tu adalah nama tempat di Batu Pahat.

Sebab itu sampai sekarang ek orang describe sesuatu menggunakan ayat tersebut.

" Jeman! Rumah kau bersepah macam tongkang pecah!" Dialog ini selalu dituju untuk mengatakan bilik itu sangat bersepah.

"Jeman! Muka kau memang stok muka tongkang pecah kan?" Dialog ini selalu dituju untuk mengatakan seseorang itu macam muka penyangak.

Ok siapa yang bernama Jeman jangan marah ek. Cool cool. Tak de kena mengena dengan yang hidup atau mati. 

Kakak kedai Dobi bawah rumah sewa aku suka tulis nama aku 'Syakinah'.

Waduh-waduh tawuq-tawuq aja ya emang gue ini orang jowo kok makanya emang pantas nama ku ditulis kayak gituq. Iya kan, iya kan, iya kan?
 hehehe so mari guna nama Syakinah pula.

"Syakinah, kaki kau macam tongkang! kena beli kasut saiz tongkang baru muat", kata Aaron Aziz sambil menghulurkan sejambak bunga ros putih.

Oh.. Bayangkan Aaron Aziz kau perli kitew sambil bagi bunga!? *dongeng-dongeng*

Tapi tapi tapi ... Ini dialog paling lazim untuk aku pabila mencoba-coba kasut di kedai (T_T)

Situasi macam ni... 

Sedang aku begitu eksaited mencuba kasut di hadapan cermin. Pusing kiri. Pusing kanan. "Wah cantik", detik hati ku. 

Kemudian kepala pula pusing kiri kanan depan belakang cari sales girl. Ku berjalan dengan senyuman menampakkan gusi yang ayu sambil berkata "kak, nak saiz 8 tau" . 

Beberapa minit kemudian "Dik, saiz lapan tak da"

Vavun perisa kambing. Kecewa I you know. Oh yela. Kaki I macam pemain rugby ( Aaron Aziz kitew cakap ler)
dan kaki sebesar tongkang ( mami kitew yang cakap gini). So I redha lah. Mungkin nak dapat yang lagi cantik, baik, dan lebih cun :')


Arghh kali yang ke sebelas cari kasut saiz 8 untuk tahun 2012 ni. Sampai sekarang aku tidak bertemu jodoh dengan kasut idaman.  Kedai Bata silalah sediakan stok saiz lapan banyak-banyak. Ketahuilah pelanggan setia mu ini setia menebeng di kedai mu. 

Nak menebeng kat kedai kasut Scholl nanti marathon pulak bajet I woi (T_T)




Udah ler, I pakai kasut gini je ler. Mesti tak pening cari saiz kan cik Jah hahaha