Sunday 1 April 2012

Resepi Spaghetti Kuah Putih

Salah satu makanan favorite aku ialah Spaghetti. Oh bukan lah nak cakap aku ni taste western sangat. Masak lomak cili hapi tu aku lagi suka sebenarnya.

 Tapi kalau dah tiba time lidah ni nak gedik-gedik rasa nak kunyah spaghetti, memang macam meroyan jugak lah craving nak makan tu. Sampaikan bangun pagi je boleh keluar dialog "Mana spaghetti kuah putih meow?" (Meow adalah kata ganti nama khas bila dah sawan sahaja)

Biasa student kan memang asik makan maggi je kalau lapar dan mahu berjimat. So dah bosan aku makan maggi kari baik cuba makan spaghetti. Naik sikit taraf daripada maggi ngeh ngeh

Memandangkan Pasaraya Giant sangat dekat dengan rumah sewa. Just like stone threw away from my house gitu maka tiada masalah untuk mendapatkan segala bahan memasak di dapur. Sebungkus Fettucini melebihi daripada cukup untuk dimakan seramai sembilan orang!

Biasanya aku masak kuah spaghetti menggunakan Prego. Tapi bestfriend aku si FatimahMahirahAbuHassanAshaari (Nama dia kat facebook memang panjang cenggini tanpa spacebar) suka kuah buatan sendiri daripada menggunakan Prego. Dan aku pun mula jatuh cinta bila sphagetti aku dibanjiri kuah sebab selalu guna prego dapat sikit je kuah dia. huhuhu

Keesokkan harinya pergi kampus aku sibuk kepoh bercerita kat kawan sekelas mengenai kesedapan menikmati Spaghetti kuah putih yang dimakan. Semua kawan-kawan aku terliur dengar cerita aku. Eksaited semua nak mintak resepi. Nasib baik resepi ni senang. Kalau tanya resepi nak buat dodol mahu ternganga.

Bahan-bahannya:

Sepaket Speghetti (Haritu aku guna Fettucini sebab dah boring dengan paras rupa Spaghetti)
Sekotak besar susu full cream Dutch Lady
Satu tin cendawan butang yang dah siap dicincang
5 batang sosej dihiris nipis
3 keping keju Chesdale
Bawang merah dicincang
Bawang putih dicincang
Garam secukup rasa
Lada sulah

Cara-cara:
1. Mula-mula rebuskan Spaghetti sehingga mencapai kelembutan yang diidamkan. Untuk elakkan daripada melekat, sapu sedikit mentega. Tos dan asingkan.
2. Tumis bawang merah dan bawang putih sehingga garing
3. Masukkan sosej
4. Tuangkan susu fullcream (Kalau suka style banjir tuang je satu kotak tuh)
5.Kacau hingga mengelegak dan sedikit likat
6. Kemudian letakkan keju
7.Masukkan cendawan
8. Letak garam dan lada sulah
9.Sedia dihidang

Yummeh!
Memang sedap sangat dapat makan ramai-ramai haritu. Berbaloi-baloi. Makan masa panas-panas tu. Dah sejuk memang rasa muak teramat tapi masih sedap la. "Jimat, Mudah, dan Sedap" itulah tagline untuk hari tu dengan masing-masing mulut comot dengan kuah putih terasa indah dan bahagia saat itu apabila dikenang kembali ewah ewah :'D