Monday 2 April 2012

Rasa itu


Baru sahaja Ayah menghantar aku pulang ke rumah sewa di Shah Alam. Ntah mengapa mood aku menjadi sedih. Terharu dengan kebaikan si bapa yang ku panggil Ayah. Tapi hal ini buat aku jadi serba salah. Terasa menyusahkan Ayah.

 Setibanya aku di Shah Alam terus ajak aku makan. Aku tak nak makan sebab sebelum bertolak tadi aku dah makan. Pagi-pagi buta sebelum mak pergi kerja, mak aku dah siap masakkan asam pedas  ikan siakap yang sangat lazat lagi ohsem oh terima kasih emak!
Em tapi tanpa meminta, ayah tetap ambilkan ayam goreng untuk aku sebab  tahu aku suka.
Selepas itu ayah bertanyakan...

“cukup dah buku-buku pelajaran?”,

“Kertas dan pen cukup?”

“Almari baju dah beli?”

“Tilam?”

Soalan yang paling-paling-paling selalu ialah...

“Duit cukup ke? Betul ke ni? Cakap betul-betul kalau rasa tak cukup...”

Huhu. Aku yang kesian tengok ayah sebab dia macam risau je tengok aku. Seboleh-bolehnya nak cukupkan segala-gala keperluan aku. Sebelum nak hantar aku balik je mesti dia akan pastikan aku bawa sekotak Air Mineral 1.5L sebab dia tahu aku tak suka minum air paip yang dimasak.

Setelah itu paling aku rasa bersalah bila ayah susah payah kena angkut sekotak Air Mineral tu sampai kat depan pintu rumah sewa aku. Dah la kena naik tangga. Berat gila pulak tu. Aku tahu Ayah nanti sakit pinggang kalau angkat berat-berat ni.

Aku rasa useless gila sebab even badan aku tough macam rugby player tapi ayah tetap tak percaya aku mampu angkat sekotak air tu.

Dah penat-penat angkat tu pastu Ayah keluarkan beg duit dia pula. Dah agak! Seperti biasa mesti nak hulur duit. Bukan sikit. Ratus-ratus banyaknya.  Tu pun Ayah risau takot aku tak cukup. Aku mesti cakap lebih daripada cukup. Ish memang rasa bersalah lah aku walaupun Ayah kata itu tanggungjawab dia tapi aku rasa seperti sangat menyusahkan dia.

Tu la perasaan yang mengusik jiwa aku setiap kali aku nak balik ke UiTM Shah Alam. Kalau setiap minggu balik ke rumah maka setiap kali itu Ayah nak hulur duit.  Mesti dia yang nak hantar aku ke Shah Alam walaupun aku cakap aku boleh tumpang kereta kawan. Kata ayah yang penting aku mahu belajar, modal dan iringan doa semua ayah boleh usahakan. Begitulah kasih seorang Ayah. Kasih Emak? Laaaagi lah tak boleh dipertikai! Sanggup berkorban apa sahaja sejak anak mu ini dilahirkan.

Sejurus bersalaman dengan Ayah aku terus berlari ke tingkap bilik. Aku mahu melihat kereta yang ayah pandu sehingga hilang kelibatnya dari pandangan aku. Tanpa disedari, air mata aku bergenang (T_T)

Ya Allah, janganlah kau jadikan aku sebagai beban kepada ibubapaku. Jauhkan lah aku daripada menjadi manusia yang menghampakan harapan ibubapa ku. Peliharalah mereka seperti mana mereka memelihara aku sejak kecil hinggalah aku dewasa kini. Tempatkan mereka ke dalam Syurga mu Ya Allah. Ameen.