Thursday 6 September 2012

UiTM Shah Alam: Pengalaman Hari Pertama

Tahniah kepada yang dapat sambung pengajian di UiTM. Terutama junior-junior yang aku kenali. So, entri ni pun adalah permintaan junior aku yang comel lagi cun. Mahu aku menceritakan pengalaman pertama kali masuk UiTM Shah Alam. Ok adik junior yang cun, kakak senior yang comel lagi jelita ni sudi nak kongsi pengalaman.

 Arghh.. tak payah la aku bahasakan diri aku kakak. Geli. Haha. Kita sebaya ok walaupun berbeza setahun. Firstly aku nak cakap, kau sujud syukur la dah dapat UiTM. Tak payah kata kenapalah aku tak dapat UIAM ke UKM. Persaingan sangat sengit jadi bila dah dapat sila grab peluang dengan sebaiknya.

Sebelum aku masuk UiTM Shah Alam, aku dah dengar banyak khabar angin ribut mengatakan betapa tak bertuah nya jika dapat kampus Shah Alam. Mesin ATM dua ketul, Fakulti Pengurusan Perniagaan yang jauh lagi perlu mendaki bukit dan semua tempat yang berbukit-bukau serta kampus yang sangat besar. Kolej Mawar berhantu pun aku dah dengar. Risau bukan kepalang la aku bila dengar macam tu sampai rasa tak nak sambung belajar dan terus bekerja tapi mak dan ayah aku la bagi sokongan.

Mula-mula sekali kau akan  risau sebab tak dapat kolej. So, kau jangan risau. Hari Jumaat sampai Ahad ni terus la gi kolej Mawar. Aku pun dulu main serbu je pastu tak sangka terus dapat bilik dan sebilik dengan bestfriend sebab kami daftar sama-sama. Memang happy la dapat sebilik dengan bestfriend. Tak payah nak control-control ayu lagi. 

Pada hari pertama pendaftaran di fakulti dulu aku datang lambat. Dah la masa tu sesat. Aku naik bas rapid depan Kolej Mawar pastu turun kat depan Kolej Perindu. Pastu mendaki bukit sikit sampai lah kat Fakulti. Aku ingat fakuli aku. Rupanya Fakulti Sains Gunaan. Tanya student-student kat situ-situ pun rupanya seghupe je budak-budak baru jugak maka terpaksa kitaorg melilau-lilau dan tiba-tiba Eh eh eh Fakulti Pengurusan Perniagaan kat bawah fakulti Sains Gunaan je lah  

Sampai-sampai je taklimat dah habis. Tengok jam eh dah pukul 10 pagi lama jugak ek cari fakulti sendiri. Terus je aku masuk Dewan Kuliah dan isi borang. Blur gila sebab tak dengar taklimat pengecualian jam kredit. Arghh memang kalut la hari pertama tu. 

So untuk kau nanti, jangan naik bas rapid. Kau jalan kaki sikit pergi ke padang kawad dan tunggu Bas A UiTM. It's ok kau kena panjat tangga macam batu caves sikit tapi Bas A akan hantar sampai betul-betul depan fakulti. Easy yet berbaloi-baloi huh? Definitely.

Pada dua minggu pertama kau kena bersabar sikit untuk menguruskan hal pengecualian jam kredit untuk subjek. Kau kena cari nama pensyarah kat setiap pintu bilik pensyarah sebab dia takkan bagi tahu nombor bilik penasihat akademik kau. Memang kau kena rajin tanya orang atau round dari tingkat satu sampai tingkat tujuh untuk cari PA kau.


 Kalau PA kau jenis kerek, kau jangan cepat melenting. Memang bukan senang mereka nak ada kat bilik selalu. Boleh jadi dari pagi sampai petang kau bertapa depan bilik dia sambil kau boleh kunyah cekedis dan main game angry bird.

Bab cerita hantu kat Kolej Mawar tu aku setakat ni tak pernah nampak pun. Pukul 4 pagi aku dengan bestfriend aku rileks je jalan-jalan berdua untuk basuh baju kat mesin. Naik Lif pun tak de pape. Yang penting baca Yassin kat bilik baru kau sebelum tidur. Rajin solat dan baca Al-Quran. Tu je.


Alaa kau jangan risau lah. Lagi banyak kau sesat lagi cepat kau ingat kan kan kan. Sebulan dua kau dah boleh adapt. UiTM Shah Alam je pun. Bukan belajar kat Canada ke. Hujan batu di negeri sendiri lebih baik dari hujan batu kat negeri orang. Wah, gitu.