Thursday 9 February 2012

Orang Minyak

Assalamualaikum.


 Siapa yang bekerja hari ni? Maksud aku, bekerjaya. Yang kene bekerja mengikut waktu pejabat. 8 pagi sampai 5 petang. Tak pun kene bekerja ikut shift. Kalau macam aku sekarang, aku menganggur. Cuti semester kali ni aku duduk rumah jadi bibik. Bibik yang satu kali rajin dan lima puluh lima lagi malas. haha. 

Jadi, diwaktu yang kelapangan menunggu anggur aku ranum, aku terkenang memori aku bekerja secara part time masa lepas habis SPM. Kau teka lah aku kerja apa? hah, aku memang tak memilih. Asalkan aku dapat isi masa lapang aku dengan pengalaman yang tak dapat dibeli dengan duit weh.   
Memang lepastu memang niat aku nak dapat duit lah. Kau tahu je lah jiwa muda aku ni mestilah teringin nak macam-macam. 

Lepas tamat SPM, aku jadi Juru. Bukan Juruterbang mahupun jurutera weh. Tak layak untuk aku. Ya. Juruwang. Kat mana? Petronas. Ya. Stesen Minyak Petronas. Hari pertama aku kerja kat situ malam tu menangis masa balik rumah. Penat ya amat. 8 jam kena berdiri tanpa duduk. Rasa nak tercabut kaki aku. Memang rasa nak berhenti. Ah tapi aku tak manjakan diri aku. Biar lasak. Kalau duduk rumah memang ternak lemak je buat hape kan. Itu lah pertama kali aku kerja. Biasalah. Hari seterusnya tak sakit dah kaki.

Hari-hari mop lantai petronas sampai rasa rumah aku pun tak mop hari-hari tahu. Pukul 5 petang je kena diri kat pintu masuk kedai stesen minyak tu. Kena cakap selamat datang bila customer masuk, terima kasih datang lagi bila customer dah beli belah dan nak blah. Mula-mula memang malu dan rasa cam orang bodoh je buat kerja macam tu. Tapi lama-lama aku enjoy pulak sebab dapat merasa pengalaman macamtu. Aku jadi lebih berkeyakinan bila berdepan dengan orang ramai.

Memang seronok. Dapat pegang duit hari-hari. Dapat jumpa customer yang macam-macam ragam. Paling aku tak lupa bila ada penulis buku datang isi minyak. Siap puji-puji aku dulu sebelum bayar duit minyak. Kata aku hari ni senyuman menawan dan nampak berseri-seri. Eleh, nak ambil hati lah tu haha. Pastu tetiba offer aku dua buku yang dia tulis. Aku nak saja lah dah orang nak bagi. Siap letak tandatangan dan nombor telefon lagi. Memang untung la. Tapi dia dah tua weh. Dah macam sebaya dengan bapak aku. Tak kan lah nak ngorat aku. Dah tentu dia penulis yang memberi motivasi cinta so mestilah pandai mengayat kan. Dah agak sebab buku yang dia bagi pasal cinta tapi lagi satu pasal Al-quran. Huhu

Cat Farish pulak selalu datang isi minyak kat situ. Al maklumlah dia kan duduk kat bangi ni. Apa lagi menggelupur la kawan-kawan sekerja aku. Nak bergambar lah nak tandatangan lah tapi masing-masing membatu kat kaunter sebab segan haha. Aku pulak tak minat. Eh kalau Aaron Aziz yang datang isi minyak kat situ memang kecoh gak aku agaknya awww.

Pengalaman paling tak best pulak kalau duit yang kita jaga kat kaunter tu SHORT. Ya ini sangat sinonim dikalangan cashier. Paling membunuh hari kau bila kat resit penutupan tu terpampang angka (-278). RM negative dua ratus tujuh puluh lapan. Bermakna gaji kau kene potong sebanyak itu (T___T)
Memang nanges weh. Tapi aku nak cakap la memang jadi cashier kat petronas ni berpuaka. Sebab memang dah jaga elok-elok kaunter tu tapi boleh jugak short. Sadis seh. Aku bukan nak cakap apa. Adik aku yang turut bekerja di tempat yang sama juga mengalami pengalaman yang sama! begitu juga dengan staf-staf yang lain! huhuhu kalau tak short kau memang legend untuk hari tersebut okeh.



Mamat bangla yang jaga kat bahagian luar tu memang peramah. Pandai borak dalam bahasa kita. "Itu zakinah zatu hari pun tanak mau bagi itu nazi gozeng " hahah gelak-gelak je lah aku slang dorang macam tu. Sampai sekarang kalau aku nak isi minyak kat situ diorang still ingat aku dan tegor. 

 Tetapi aku nak cakap terima kasih banyak-banyak lagi tak terhingga sebab bagi aku peluang menimba pengalaman kat sini. Dua bulan memang kejap tapi aku tak akan lupa sampai bila-bila. Communication skills, leadership skills, time management skills dan confidence level semua ada. Memang tak rugi. InsyaAllah pada entri kemudian aku akan cerita pengalaman aku bekerja part time di tempat lain. Jom minum cincau:)