Wednesday 28 November 2012

Angkara Contact Lens?

Tadi aku bangun tidur tiba-tiba mata belah kanan rasa gatal dan tak selesa. Bingkas  bangun menghadap cermin. Nah, ternyata mata kanan sudah merah menyala dan berair sambil aku gosok-gosok mata kerana gatal. Arghh simptom tipikal sakit mata. Hati mula resah. Masalah nya berjangkit dengan siapa? Contact lens? Memang tak. Malam semalam last aku pergi restoran ayam penyet je tapi tak de pulak nampak orang sakit mata. Tak kan skodeng plak. Eh kalau skodeng mata tembel kan bukan merah dush dush dush!

Sambil iron baju dah siap fikir dah nak kena ponteng kelas hari ini, selain nak kena beli khemah pulak kat Giant sebab nak bermalam kat luar takot roommate berjangkit penyakit mata. Cermin mata hitam pulak nak kena beli kat kedai mamak bawah rumah la pulen. Nak jumpa doktor mata ada pula ke panel klinik?
Adehh bingung jap lah.

Setelah siap iron pashmina, aku duduk bersimpuh depan Izzaty. Ada karipap dan air teh kat atas meja dia. Sambil kunyah karipap aku bagi tahu lah kondisi mata ini dan dia cadang supaya jangan datang kelas. Tapi aku bertekad, aku nak jugak datang kuliah.

Selesai 3 biji karipap dicincang guna gigi dan melalui esophagus, aku pun hirup teh. Setibanya depan singki nak basuh cawan tiba-tiba aku berhenti. Eh uncang teh ni bagus kalau nak hilangkan mata sembab maka dengan analogi yang sama turut anggap boleh hilangkan sakit mata lalu aku tekapkan uncang teh tu pada mata selama 10-15 minit. Lantas Izzaty bersuara wah kit mata kau dah tak merah sangat. Yup, memang setelah aku tatap cermin, kemerahan beransur reda. Sampai je kelas dah elok seperti sedia kala. Yla dulu-dulu kalau sakit mata mesti seminggu baru pulih. Alhamdulillah sambil tersenyum gusi.



So, I want to throw out a question for you terutama kepada expertise- memang uncang teh berkesan menghilangkan sakit mata? PM aku kat pesbuk or twitter lah okay kalau nak bagi pendapat hehe kesian I baru tahu. Next time I will let know my kids and grandchildrens about this petua and spread it out jika scientifically terbukti~ hikss